PENGARUH GAME ONLINE DAN POLA TIDUR DI SMARTPHONE TERHADAP KUALITAS TIDUR REMAJA USIA 12 s/d 19 TAHUN DI RT.05 RW 02 DESA PANGKALAN KAB. PANDEGLANG
Keywords:
Online Game, Sleep Pattern, Sleep QualityAbstract
Online games can be played on smartphones that are connected to a network of many teenagers who continue to play until their sleep patterns fall apart. Sleep quality is a sleep condition experienced by individuals to create freshness and health when awake. Playing online games until late at night and sleeping patterns are not on time can affect the quality of sleep in adolescents. The purpose of the study was to determine The Influence of Online Games and Sleep Patterns on Smartphones on the Quality of Sleep for Teenagers Age 12 to 19 Years in RT.05 RW 02 Pangkalan Village, Kab. Pandeglang. Quantitative method with a cross sectional approach, the population in this study were teenagers in the village of Pangkalan Kab. Pandeglang as many as 20 respondents. Sample collection technique with total sampling. The instrument used is a questionnaire sheet. The results of the study used univariate analysis, and Bivariate analysis using chi square test. Also multivariate using multiple linear regression test found the influence of online games and sleep patterns on smartphones on adolescent sleep quality, as evidenced by the results of the significance of 0.000 where <0.05 which means there is an effect.
Downloads
References
ahmad thalha dan budur anufia. (2019). INSTRUMEN PENGUMPULAN DATA. INSTRUMEN PENGUMPULAN DATA, 1–20.
ASTUTI, S. (2018). HUBUNGAN KECANDUAN BERMAIN GAME ONLINE DENGAN KUALITAS TIDUR PADA SISWA/SISWI DI SMP NEGERI 24 SAMARINDA.
Azizah, L. (2018). No Title.
Desriyanti, L. (2018). Hubungan Adiksi Game Online dengan Kualitas Tidur pada Mahasiswa di Lingkungan Universitas Sumatera Utara SKRIPSI.
Donsu, jenita doli tine. (2016). Metodologi PENELITIAN KEPERAWATAN.
Donsu, jenita doli tine. (2020). Metodologi PENELITIAN KEPERAWATAN.
Fitria, R. (2019). Lama Permainan Game Online Terhadap Gangguan Pola Tidur Mahasiswa. Real in Nursing Journal, 2(2), 72. https://doi.org/10.32883/rnj.v2i2.484
Gandaputra, S. A., Waluyo, I., & Efendi, F. (2021). Status Insomnia Siswa Sekolah Menengah Pertama di Indonesia dan Kaitannya dengan Bermain Game Sebelum Tidur : Perbedaan Gender.
Habibi1, A. dkk. (2020). Hubungan Kebiasaan Bermain Game Online Dengan Kualitas Tidur Remaja Pada Kelas Xi Di Smkn 1 Seruyan Tengah, 2020.
Hasibuan, S. M. (2019). Hubungan antara kecanduan game online dengan kualitas tidur pada mahasiswa fk usu skripsi.
Ii, B. A. B., & Pustaka, T. (2018). BAB II TINJAUAN PUSTAKA. 5–12.
Kecamatan, M., & Kota, M. (2015). HUBUNGAN KECANDUAN BERMAIN GAME ONLINE DENGAN POLA TIDUR DAN MOTIVASI BELAJAR ANAK USIA 10-12 TAHUN DI SD MATTOANGIN 2 KECAMATAN MARISO KOTA MAKASSAR.
Kusuma, U., Surakarta, H., Siswa, T., & Negeri, S. M. A. (2020). HUBUNGAN KECANDUAN GAME ONLINE DENGAN KUALITAS TIDUR SISWA SMA NEGERI 1 SRAGEN.
latifatul azizah, hariyono, lilis suryana wati. (2018). HUBUNGAN KEBIASAAN BERMAIN GAMES ONLINE DENGAN KUALITAS TIDUR REMAJA PADA SISWA KELAS X. 48.
Lebho, M. A., Lerik, M. D. C., & Wijaya, R. P. C. (2020). Perilaku Kecanduan Game Online Ditinjau dari Kesepian dan Kebutuhan Berafiliasi pada Remaja. 2(2), 202–212.
Mais, F. R., Rompas, S. S. J., Gannika, L., Program, M., Ilmu, S., Fakultas, K., Universitas, K., Studi, P., Keperawatan, I., Kedokteran, F., & Sam, U. (2020). Kecanduan game online dengan insomnia pada remaja. 8, 18–27.
No Title. (2010). 11–39.
Novrialdy, E., Pendidikan, F. I., & Padang, U. N. (2019). Kecanduan Game Online pada Remaja : Dampak dan Pencegahannya Online Game Addiction in Adolescents : Impacts and its Preventions. 27(2), 148–158. https://doi.org/10.22146/buletinpsikologi.47402
Program, M., Ilmu, S., Fakultas, K., Kesehatan, I., Tribhuwana, U., Malang, T., Program, D., Ilmu, S., Fakultas, K., Kesehatan, I., Tribhuwana, U., & Malang, T. (2017). HUBUNGAN ANTARA PENGGUNAAN INTERNET DENGAN GANGGUAN POLA TIDUR PADA MAHASISWA PSIK UNITRI MALANG Emi Diarti 1) , Ani Sutriningsih 2) , Wahidyanti Rahayu H 3). 2, 321–331.
Remaja, K. T. (2017). HUBUNGAN KECANDUAN BERMAIN GAME ONLINE DENGAN KUALITAS TIDUR REMAJA. 120–126.
Riyadi, M. E. (2021). HUBUNGAN INTENSITAS PENGGUNAAN GAME ONLINE. 6(1), 1–8.
Syaharuddin, dkk. (2020). STATISTIK DASAR Menggunakan Ms Excel & SPSS.
Ulfa, M. (2017). Effect of Addiction Online Game. Jom. Fisip, 4(1), 1–13.
Wulandari, A. (2014). TERHADAP MASALAH KESEHATAN DAN KEPERAWATANNYA. 39–43.
Xi, K., Negeri, S. M. A., Pada, B., & Pandemi, M. (2021). Oleh : sonia febiola hutabarat 170100018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ayies Yuliawati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
NHJ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Articles in this journal are Open Access articles published under the Creative Commons CC BY-NC-SA License This license permits use, distribution and reproduction in any medium for non-commercial purposes only, provided the original work and source is properly cited.
Any derivative of the original must be distributed under the same license as the original.